De meeste mensen kijken bij een  voorstelling of een concert niet naar wat er zich achter in de zaal  afspeelt. Toch komt een belangrijk deel van wat er op het podium te zien  is hier tot stand. Theatertechnici zijn voor, tijdens én na de voorstelling immers druk in de weer met de ideale belichting en het perfecte geluid.
In de Warande lopen zeven theatertechnici rond die om de beurt een  voorstelling voor hun rekening nemen. Begin december volgden we Kim en Wout tijdens de opbouw van Club Kuub met Nordmann en Poppel.
 
Theatertechnicus Kim vertelt: ‘We krijgen  voor elke voorstelling een fiche van het gezelschap binnen waarin alle  technische aspecten van de voorstelling beschreven staan. Zo komen we  onder andere te weten welke lampen we moeten hangen en hoe die afgesteld  moeten worden. Het kan gebeuren dat niet alles vanop de fiche ook echt  uitgevoerd kan worden. We overleggen dan met het gezelschap wat mogelijk  is en of we een alternatief kunnen voorzien. Als er zoals vanavond twee  acts gepland zijn, vragen we wel om voor de opstelling rekening te  houden met de andere act.’
Soms gebeurt het dat beginnende gezelschappen nog niet goed weten hoe  ze aan zo’n fiche moeten beginnen. De theatertechnici van de Warande  bieden hen dan graag ondersteuning door bijvoorbeeld te helpen bij een  lichtontwerp.

Zodra ze weten wat ze moeten doen, beginnen de theatertechnici aan de  opbouw. De lampen worden bevestigd aan de trekken – de lange stalen  buizen boven het podium – en de belichting wordt afgesteld op basis van  de wensen van de artiesten.
Daarna bouwen de technici ook het podium op. Het podium van de Kuub  bestaat uit verschillende tafelachtige structuren die aan elkaar worden  bevestigd zodat er een grote, stevige oppervlakte ontstaat waarop de  artiesten hun gang kunnen gaan. Het is niet bij elke voorstelling nodig  om het podium weer op te stellen; dat gebeurt enkel bij staande  concerten waar geen tribune voorzien wordt, zoals de concerten van Club  Kuub.
Voor deze editie van Club Kuub kreeg het publiek ook een video te zien waarvoor een reusachtig projectiescherm opgehangen werd.
‘Zodra de opstelling in orde is, kunnen wij of de technici van de  gezelschappen zelf aan de slag om het licht en geluid te programmeren’,  zegt Kim. ‘Theater- en dansgezelschappen brengen meestal hun eigen  technici mee die tijdens de voorstelling achter de knoppen zitten. Voor  de overige voorstellingen verzorgen wij vaak zelf het geluid en het  licht. Iedere theatertechnicus van de Warande heeft een beetje zijn  specialiteit: ik doe vooral het licht en mijn collega Wout houdt zich  meestal bezig met het geluid.’
Al het materiaal is aanwezig en het podium staat klaar; tijd voor de  soundcheck! De theatertechnici testen de micro’s en monitors, mixen soms  op voorhand het geluid en controleren of de kabels van licht en geluid  in de juiste contactpunten geprikt zijn.
Ze zorgen er ook voor dat de avond vlot verloopt en dat het  tijdsschema gevolgd wordt. Ze letten erop dat het publiek op tijd de  zaal binnengaat en geven een seintje aan de artiesten als het tijd is om  op te komen.

Het publiek van Club Kuub staat klaar, de lichten gaan uit en Poppel,  de eerste band van de avond, komt op. De theatertechnici staan klaar  achter de knoppen en zorgen voor nét dat tikkeltje extra beleving.
Na veertig minuten spelen de mannen van Poppel hun laatste noot. De  change-over wordt in gang gezet waarbij de technici al het materiaal van  Poppel van het podium dragen en vervangen door dat van Nordmann. Ook de  kabels van licht en geluid worden opnieuw geprikt in de juiste  contactpunten. Zo kan Nordmann het podium en bij uitbreiding de ganse  zaal innemen.
Het publiek is enthousiast en beloont de heren met een welverdiend  applaus. We gaan ervan uit dat een deel van dat applaus ook voor de  theatertechnici bedoeld is, hoewel hun taak er nog niet helemaal opzit.  De ganse opstelling moet diezelfde avond nog afgebroken worden zodat de  Kuub de volgende dag helemaal klaar is voor de opbouw van de volgende  voorstelling.
‘Gewoonlijk kunnen we tussen middernacht en één uur naar huis  vertrekken’, zegt Kim nog. ‘We draaien meestal lange dagen van zo’n 15  uur. Dat kan zwaar en vermoeiend zijn, des te meer bij locatieprojecten  als WinterWarm waar we buiten en in de koude moeten werken. Gelukkig  scheppen we er onder de collega’s zelf ook veel plezier in waardoor de  uren voorbij vliegen.’